4 تمرین تضمین شده ی پیدا کردن ویبره در صدا | آموزش آواز

ویبره در صدا

ویبره در صدا یا وایبرتو چگونه تولید می شود؟

ویبراسیون ویبره ویبراتو و لرزش صدا همه نامها یکی هستند.

ویبره روی یک نت جالب نیست.شبیه صدای مسلسل می شود یا استارت زدن یک ماشین قراضه.

بصورت کلی ویبره بین دو یا سه نت با سرعتهای متفاوت در حال غلتش و نوسان است.

برای درک بهتر مطلب ویبره در صدا ویدئوی زیر را ملاحظه فرمائید:

تفاوت ویبره و تحریر چیست؟

در تحریر ممکن است ما تا یک و نیم پرده بالاتر و پائینتر یک نت حرکت کنیم ولی در ویبره تنها با نتهای همسایه ی نت در رفت و آمد و گردش هستیم.

ویبره چیست؟

نوسان بالا پائین صدا روی یک نت است ؟

ویبره در صدا
ویبره در صدا

تفاوت یک خواننده ی خوب و بد با ویبره های صدای اون مشخص می شود.ویبره یا ویبراتو صدای شما را خاص و جذاب می کند و تفاوت صدای شما را با بقیه ی خواننده ها مشخص می کند.

ویبره در صدا مانند یک لباس خوش فرم برای یک خواننده است تا آن خواننده را جذابتر کند.

تمرین اول پیدا کردن ویبره در بدن:

دست روی قفسه ی سینه و با آن یکی دست ضربه آرام و تعقیب جریان هوایی که به سقف دهانمان می خورد.موجهای ویبره را لطفاً در بدن حس کنید. اگر نتوانستید آنرا درک کنید بدانید که ویبره در صدا نیاز به استعداد مادرزادی ندارد ولی باید پایه های صداسازی ما درست باشدو بخصوص باید تنفس خوبی داشته باشیم تا بتوانیم ویبره ی بهتری بزنیم و بهترین تنفس برای آواز هم تنفس دیافراگمی است.

تمرین دوم:

نوک انگشت را بالا شبیه تذکر به نسبت ویبره تکان می دهیم.

در این تمرینها جریان هوا در سقف دهان را بدقت بررسی کنید.این ضربه ها و تکانه ها هوا را به صورت اسکاتو و مقطع بالا می فرستد.

تفاوت ویبره روی هر صدا از مدل تنفس آن خواننده نشات می گیرد و شما باید شکم را سفت نکنید.

تحقیقات علمی نشون داده که وقتی خواننده ای ویبره داره از پیش در مورد تکنیکها و توانایی هاش نظر مثبت در ذهن ما ثبت می شود.

ویبره ی موج بزرگ و موج کوچک :

معمولا ویبره در صدا وقتی که با موجهای کند و بلند اجرا شود و کمتر از 6 نوسان در ثانیه باشد مارا یاد آهنگ قدیمی مانند آهنگهای کلاسیک قدیمی اروپا ویا آهنگهای پاپ دهه ی 50 یا 60 میلادی مانند الویس پریسلی می اندازد.

خواننده هایی که ویبره ی خوبی دارن و شما دوسشون دارید و تو کامنتها بنویسید.

لطفاً نمونه های ویبراتو که دوس دارین رو در کامنت ها کنید.

ویبره در صدا
ویبره در صدا

تمرین سوم:

با ساز به صورت  نیم پرده نتها را ابتدا کند و بعد به آرامی با سرعت می زنیم تا ترکیب این نتها در صدای ما تولید ویبره کند.

تمرین چهارم:

تقلید صدای آمبولانس هم به شما کمک می کند تا ویبره در صدا را در بدن خود کشف کنید.

ویبره ی تند اگر بزنیم به نظر عصبی و نا مطمئن می رسد پس تعداد تولید موج صوتی در ویبراتو بسیار مهم است.

شما یک نت را بردارید به مرور که آنرا می خوانید کم کم کوک آن کم می شود این از نظر علمی هم ثابت شده است ولی با کمک ویبراتو یا وایبرشن شما چون سه نت را هم زمان اجرا می کنید این مشکل مرتفع می شود.

دقیقاً عملکرد آن شبیه اسلحه ی شات گان است و وقتی شما با شات گان شلیک می کنید احتمال به هدف خوردن گلوله بسیار بیشتر از زمانی است که فقط با یک گلوله ی کوچک شلیک می کنید و به احتمال به هدف خوردن نت خیلی بالا می رود.

ویبراتو هم همین کار را برای به هدف خوردن یک نت روی صدا انجام می دهد.

6 موج یا نوسان  در ثانیه استانداردشه و بسیار مطبوع. سرعت ویبراتوی ما حس صدایمان را بکلی تغییر می دهد.هرچه ویبره ها عمیق تر و کندتر باشند تولید صوت قدیمی تر و نزدیک به کلاسیک و پاپ الویس پرسیلی می شود.

تقلید از خواننده های دارای ویبره ی خوب مهمترین نکته کلیدی در فراگیری ویبره صداست.

یا 6 ارتعاش در ثانیه مطلوبتر است شما آریانا گرانده و برونو مارس را به عنوان مثال ببینید 6 نوسان در ثانیه در ویبرشون مشاهده می کنید.

اول برای مبتدی ها نتهای کشیده را باید تمرین کنند تا ویبره عمیق را بدن و صدای خود کشف کنند.

هیچکس مادرزادی صدایش ویبره ندارد.

برای مطالعه ی مطلب تنفس در آواز اینجا لطفاً کلیک کنید.

برای مطالعه ی مطلب تونگ در صدا اینجا لطفاً کلیک کنید.

نویسنده : مهدی هدایی

منابع:

https://www.singwise.com/articles/vibrato-what-it-is-and-how-to-develop-it

https://www.singbetter.net/singing-vibrato.html

کافه آواز وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *